Fakultät für Geistes- und Kulturwissenschaften

Wissenschaftliche Vorträge (letzte 5 Jahre)

Juni (2022): Spanisch als Deutsch als Herkunfts- und Umgebungssprachen: Faktoren für Sprachkompetenz.Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).

April (2022): Catalan-German Code-Mixing in early bilingual and trilingual acquisition: Catalan as a heritage language in Germany. 39 International Conference of the Spanish Society for Applied Linguistics (AESLA). Universidad de Las Palmas (Spanien). Zusammen mit Amelia Jiménez-Gaspar.

April (2022): The acquisition of the null subject parameter in Catalan as a heritage language. International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech. University of Louisiana at Lafayette (USA). Zusammen mit Caroline Daniel und Amelia Jiménez-Gaspar.

März (2022): ­­­Interne und externe Faktoren zur Sprachdominanz und Code-Mixing im (früh)kindlichen Alter: eine Studie zum Katalanischen als Herkunftsprache in Deutschland. Vortrag im Rahmen des LIMES-Kolloquium. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen (Deutschland).

Februar (2022): Catalan as a heritage language in Germany: past, present and future. Vortrag im Rahmen der Forschergruppe BIBA (Bidirectional Effects of Bilingualism Across Ages). Universitat Pompeu Fabra (Spanien).

Januar 2022: Katalanisch als Herkunftssprache in Deutschland. Vortrag im Rahmen der Vorlesung über romanische Sprachen als Herkunftssprachen in Deutschland. Universität Hamburg (Deutschland).

Januar 2022: Attributive Adjectives in Spanish and French: Early multilingual acquisition and syntactic variation. 1stWorkshop im Rahmen des DFG-Netzwerkes Optionality and Variation in Multilingual Syntax. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland).

September 2021: Family language policies and family language in early bilingualism: language competence and language use in child-parent-interactions. Second International Symposium on Family Language Policy, Paris. In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar.

Juni 2021: On null subjects in the acquisition of French by trilingual children. Romance Turn 2020, Universität Ibiza. In Zusammenarbeit mit J. Stahnke & N. Müller.

Juni 2021: The early acquisition of third-person direct object clitics: Are Spanish and Catalan subject to cross-linguistic influence in multilingual children? Romance Turn 2020, Universität Ibiza. In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar & N. Müller.

Februar 2021 [verschoben]: Preverbal, postverbal and null-subjects in Spanish: Comparing multilingual speaker groups and methods. Hispanistentag, Universität Graz (Österreich). In Zusammenarbeit mit J. Stahnke, J. Cadórniga Martínez, A. Jiménez-Gaspar, N. Müller, E. Scalise und A. Sivakumar.

Januar 2021: Age of Onset, Language Dominance and dialectal Variation: Catalan copula Selection in locative Contexts with (non-)eventive Subjects. Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).

Oktober 2020: Not all simultaneous bilinguals are dominant in the community language and not all code-mix: Catalan as a heritage language in Hamburg. Many Paths to Language (MPaL), Max Planck Institute for Psycholinguistics, Nijmegen (Die Niederlanden). In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar.

September 2020: L’adquisició del català com a llengua d’herència en infants multilingües a la ciutat d’Hamburg. Katalanistentag 2020, Universität Chemnitz (Deutschland). In Zusammenarbeit mit A. Jiménez-Gaspar.

September 2020 [verschoben]: Untangling the factors towards language proficiency in Catalan as a heritage language in Germany: A cross-sectional study on language exposure, language proficiency, parental linguistic attitudes and parents’ wellbeing. International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism. Universität Zagreb (Kroatien). Zusammen mit E. J. Daussà, A. Jiménez-Gaspar & Renée Pera-Ros. Angenommen.

Juli 2020 [verschoben]: Der Erwerb attributiver Adjektive im Französischen und Spanischen als L3. XIV: Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Sektion Linguistik und DaF: Deutsch und romanischen Sprachen kontrastiv. Brückenschlag zwischen kontrastiv-typologischer Grammatikforschung und Fremdsprachendidaktik. Angenommen.

Juli 2020 [verschoben]: What we can learn from the multilingual child: The acquisition of German and French adjective placement in monolingual, bilingual, trilingual and multilingual children. XIV: Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG), Sektion Linguistik und DaF: Deutsch und romanischen Sprachen kontrastiv. Brückenschlag zwischen kontrastiv-typologischer Grammatikforschung und Fremdsprachendidaktik. In Zusammenarbeit mit N. Müller. Angenommen.

April 2020 [abgesagt]: Spanish attributive adjectives in three language modes: written discourse and spontaneous adult-to-adult and adult-to-child interactions. AESLA 38 - Congreso Internacional Asociación Española de Lingüística Aplicada, A Coruña (Spanien). Zusammen mit D. Castrillón Buitrago. Angenommen.

April 2020 [verschoben]: Attributive Adjectives in Spanish and French: Early multilingual acquisition and syntactic variation. 1st Workshop im Rahmen des DFG-Netzwerkes Optionality and Variation in Multilingual Syntax. Bergische Universität Wuppertal (Deutschland).

März 2020: Untangling the factors towards language proficiency in Catalan as a heritage language in Germany: A cross-sectional study on language exposure, language proficiency, parental linguistic attitudes and parents’ wellbeing. 42. Jahrestagung der DGfS - AG1: Variation in heritage languages: Language contact vs. internal developments, Hamburg (Deutschland). In Zusammenarbeit mit E. J. Daussà, A. Jiménez-Gaspar & Renée Pera-Ros.

März 2020: Position and spell-out of subjects in French as a heritage language: a cross-sectional study of early bi-, tri- and multilingualism in Spain and Germany. 42. Jahrestagung der DGfS - AG1: Variation in heritage languages: Language contact vs. internal developments, Hamburg (Deutschland). In Zusammenarbeit mit J. Stahnke & N. Müller.

September 2019: Active bi- and trilingualism and its influencing factors. Language Maintenance in Migration Contexts, Essen (Deutschland). In Zusammenarbeit mit N. Sette, M. Hüppop und N. Müller.

Mai 2019: Frühkindlicher Trilinguismus mit Katalanisch in Spanien und Deutschland: Rezeptiver Wortschatz und Gebrauch der Kopulaverben ésser und estar. Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).

Mai 2019: Attributive adjectives in Spanish: early acquisition and corpus studies. Forschungskolloquium romanischer Linguistik, Universität Hamburg (Deutschland).

März 2019: Meaning-form correlations in Spanish: The acquisition of Spanish attributive adjectives in early bi- and trilingualism. AESLA 37 - Congreso Internacional Asociación Española de Lingüística Aplicada, Valladolid (Spanien). In Zusammenarbeit mit M. Tirado Espinosa und N. Müller.

Oktober 2018: The position of subjects in bilingual and multilingual children. The view from the multilingual child: Linguistic Theory, Language Use and Language Strategies Outside School, Wuppertal (Deutschland).

Oktober 2018: The acquisition of SER and ESTAR in bilingual and multilingual children. The view from the multilingual child: Linguistic Theory, Language Use and Language Strategies Outside School, Wuppertal (Deutschland). In Zusammenarbeit mit D. Kleineberg.

September 2018: Proficiency Assessment and Language Competence. Workshop durchgeführt im Rahmen der internationalen Tagung Linguistic Theory in Second and Foreign Language Theory, Braunschweig (Deutschland).

September 2018: Age of onset and the acquisition of Spanish copula verbs in early and late bi- and trilingualism: the same but different. EuroSLA 28, Münster (Deutschland).

September 2018: El trilingüisme en edats primerenques amb català a Espanya i Alemanya: vocabulari receptiu i ús dels verbs copulatius ésser i estar. 26. Katalanistentag, Mainz (Deutschland). In Zusammenarbeit mit D. Kleineberg, N. Müller & A. Sivakumar.

Weitere Infos über #UniWuppertal: